سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نیگنان دیارکهن

 

سرچاهی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه:
کاهش 22 میلیمتری بارندگی طی چند سال اخیر/روش های نوین آبیاری تنها راه حیاط وماندگاری کشاورزی بشرویه است
سرپرست جهادکشاورزی شهرستان بشرویه گفت:اعطای تسهیلات بلا عوض به کشاورزانی که از روش های نوین آبیاری استفاده کنند.بیش از 95 درصد مزارع و زمین های کشاورزی بشرویه بروش سنتی آبیاری می شود
سرپرست اداره جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه در بازدید از طرح های نوین آبیاری و قطره ای  باغات روستای نیگو شهرستان بشرویه طی گزارشی اعلام کرد:متاسفانه خشکسالی های اخیر و کمی بارندگی به میزان 22 میلیمتر هشدار جدی شده است برای کشاورزی منطقه و باغداران که ترویج روش های نوین آبیاری را می طلبد.

وی همچنین گفت:در شهرستان بشرویه 400 هکتار از اراضی تنها به روش قطره ای آبیاری می شود که با روند رو به رشد و ترویج مناسب این میزان افزایش خواهد یافت.

سرچاهی همچنین خاطرنشان شد:بیش از 90 درصد از اراضی و مزارع شهرستان بشرویه بروش غرقابی و سنتی ابیاری می شود که در هر هکتار یک میلیون اب مصرف می شود که عملا هفتصد هزار لیتر آن بدون استفاده است و هدر می رود.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه اذعان داشت:کشاورزانی که بتوانند با تکمیل کار مطالعاتی در زمینه آبیاری مزارع خود این امر را محقق کنند در زمینه فشار قوی مبلغ 5 میلیون 600 هزار تومان و در کم فشار نیز مبلغ 2 میلیون و 600 هزار تومان وام بلاعوض اعطا می گردد.

وی نیز به  مزایای طرح آبیاری قطره ای و تحت فشار هم اشاره کرد و افزود:بهره گیری بیشتر از منابع آب،رشد بهتر گیاه و افزایش محصول،کاهش زیان وارده به گیاه در اثر شوری آب،امکان بکارگیری کود و سم همراه با آب آبیاری،نیاز کم نیروی انسانی از مزایای این طرح است که می طلبد با ترویج صحیح و بموقع کشاورزان این روش ها را جایگزین کنند.

منبع:خاورستان