سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نیگنان دیارکهن

نظر

پخت نوعی شیرینی محلی بسیار خوشمزه توسط مادر هنرمندو کدبانوحاجیه خانم عباسی  جهت شرکت در چشنواره

صنایع دستی وغذاهای محلی بمناسبت دهه فجر در نیگنان. وقتی برای تهیه عکس وارد خانه شدم 

عطر وبوی خوش این شیرینی منو یاد عید نوروز انداخت جای شما خالی من که طاقت نیاوردم چندتایی رو

با اجازه حاجیه خانم خوردم به به مثل همیشه

عالـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی

جای همه شما

خـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــالی

 

 


 

موسسه خیریه جواد الائمه(ع)

بنام خداوند نیکی ها
همانا خداوند را در روى زمین بندگانى است که در راه نیازهاى مردم مى‏کوشند، آنان در روز قیامت، ایمن و آسوده‏اند و هر کس که بر دل مؤمنى شادمانى وارد کند، خداوند درروز قیامت، قلبش را شاد میسازد.         امام رضا(ع)

باسلام و درود بر شما نیکوکار ارجمند و بزرگوار که نور و روشنی را به پنجره های خیس اشک یتیمان و محرومان هدیه می کنید و پرواز را برای بالهای خسته رویاهایشان به ارمغان می آورید تا نگاه معصومانه خود را همچون دیگر فرزندان این آب وخاک به سمت روشن فرداهای سرشار از امید،پر از لذت باز  کنند.از آنجا

  که شوق حضور عید و تمنای سبزی و طراوت راحتیاز ساقه های پوشیده از برف زمستان سفید خاکستری درختان، می توان به خوبی احساس کرد  و از آنجا که دستان

 بی دریغ گرامی شما همواره گره گشای زندگی محرومان بوده است به اطلاع می رساند که موسسه خیریه جواد الائمه (ع) نیگنان این آمادگی را دارد تا بار دیگر با حضور مهربان و سراسر امید  بخشتان کمک های نقدی و غیر نقدی شما که تحت عنوان عیدی ویا کمک معیشت شب عید در نظر گرفته اید را دریافت وبین همشهریان

 نیازمند توزیع نماید.لذا خواهشمند است در صورت تمایل مبالغ خویش را به شماره حساب این موسسه  واریز  فرماییدتا انشا ا... فرزندان ایتام و نیازمندان فرصت تهیه

 پوشاک و لوازم ضروری خویش را داشته باشند.پیشاپیش از همکاری شما بزرگواران سپاسگزاری نموده وسال پر خیر وبرکتی را پیروراه مولی متقیان حضرت علی (ع(

 از خدای منان خواستاریم.،

شمار حساب موسسه خیریه جوادالائمه

 710101166100و6280231439551333شماره حساب بانک مسکن

 

 

 

شماره1000صندوق انصار المهدی (عج)بشرویه

 

 


 

 


نظر

سده  سده ســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــدی ما

چهار بز دگلـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی ما

سده سده ی ما

صد به غله پنجاه به نوروز

 

جشن سده 

ار جمله? بزرگترین جشن های آتشدر ایران باستان که تدوام داشته و تا به امروز ادامه دارد جشن سده است یعنی جشنی که به یادگار پیدایی آتش بر‌گزار می‌شود. فردوسی شرح آن را در ضمن احوال هوشنگ چنین آورده‌است. «هوشنگ شاه پیشدادی روزی به هنگام شکار که با گروهی همراه بود، مار سیاهی (مظهر مرگ و نیستی در ایران باستان) می‌بیند. سنگی با شدت به سوی مار پرتاب می‌کند. بر اثر اصابت سنگ برسنگ جرقه می‌جهد و خار وخاشاک اطراف آن به آتش کشیده می‌شود و مار می‌گریزد و شاه و همراهان به گرد آتش (مظهر فروغ ایزدی) به جشن و سرور تا شب هنگام پرداخته و نمی‌گذارند آتش هیچ‌گاه خاموش شود. از آنگاه آن جشن را سده نام نهادند

وجه تسمیه? این جشن به همان عدد سد می‌رسد و مربوط است به موقعیت‌های فصلی. در دورانی ایرانیان سال را به دو فصل تقسیم می‌کردند، تابستان بزرگ که هفت ماه بود از آغاز فروردین تا پایان مهر ماه و زمستان بزرگ که از اول آبان ماه شروع و به پایان اسفند ماه می‌رسید و بعضی پنجه را نیز در این پنج ماه به شمار می‌آوردند که مجموعاً یک سد و پنجاه روز می‌شد. گویند چون صد روز از زمستان بزرگ سپری می‌شد، ایرانیان جشن سده را برپا می‌کردند چون بر آن بودند که اوج و شدت سرما سپری شده و این پدیده? نابسامانی و سکون که از کردار اهریمن است، توان و نیرویش رو به زوال و کاستی است. این جشن را آبان روز از بهمن ماه برابر با دهمین روز از بهمن ماه بر‌گزار می‌کردند به شب هنگام و در این وقت درست سد روز از زمستان بزرگ می‌گذشت. در جشنی بزرگ آتش را که جلوگاه و رمز و کنایت از اهورامزدااست، می‌افروزند تا نیروهای اهریمنی ضعیف و نابود شوند 

یکی از مشخصات و ویژگی‌های جشن سده تعاون و همکاری مردم است. این جشنی است، همگانی در گذشته مرسوم بوده که گردآوری هیزم و خار و خاشاک برای جشن فریضه‌ای دینی است و کرداری است که ثواب دارد چنانکه از کتاب‌ها و اسناد تاریخی برمی‌آید جشن سده جنبه دینی نداشته و تمام داستان‌های مربوط به آن غیردینی است و بیشتر جشنی کهن و ملی به شمار می‌آید و وارث حقیقی جشن سده نه تنها ایرانیان و آریایی‌هابلکه میراثی است که به بسیاری از کشورهای همسایه ایران نیز راه یافت.

سد به سده، سی به گله  
پنجاه به نوروز


معنای واژه سده


بعضی دانشمندان نام سده را گرفته شده ازصدمی‌دانند. ابوریحان بیرونی می‌نویسد: «سده گویند یعنی صد و آن یادگار اردشیر بابکان است و در علت و سبب این جشن گفته‌اند که هرگاه روزها و شب‌ها را جداگانه بشمارند، میان آن و آخر سال عدد صد بدست می‌آید و برخی گویند علت این است که در این روز زادگان کیومرث - پدر نخستین - درست صدتن شدند و یکی از خود را بر همه پادشاه گردانیدند و برخی برآنند که در این روز فرزندان مشی و مشیانه به صد رسیدند و نیز آمده: “شمار فرزندان آدم ابوالبشردر این روز به صد رسید
نظر دیگر اینکه سده معروف، صدمین روز زمستان است. از ابتدای زمستان (اول آبان ماه) تا 10 بهمن که جشن سده‌است صد روز، و از 10 بهمن تا نوروز و اول بهار 50روز و 50شب بوده‌است. و به علت اینکه از این روز به بعد انسان به آتش دست پیدا کرده‌است شب هم مانند روز روشن و گرم و زنده‌است شب‌ها هم شمرده می‌شوند.
یکی دیگر از دلایل گرامی‌داشت این شب این است که ایرانیان دو ماه میانی زمستان را، همان دی و بهمن را، بسیار سخت و هنگام نیرومند گشتن اهریمن می‌دانستند و برای پایان یافتن این دوماه نیایش‌های ویژه‌ای بر‌گزار می‌کردند. از شب چله که چله بزرگ نیز نامیده می‌شد و در آن مهر برای مبارزه با اهریمن دوباره زاده شده بود تا شب دهم بهمن ماه که جشن سده و چله کوچک نامیده می‌شد برابر 40 روز است. و به سبب اینکه آتش (مظهر گرما و نور و زندگی) در روز سده کشف شده بود و وسیله دیگری برای مبارزه با اهریمن و بنا بر آیین باعث روشنایی شب مانند روز شد از شب چله کوچک تا اول اسفند 20 روز و 20 شب (جمعاً چهل شب و روز) است.


و برخی گفته‌اند که این تسمیه به مناسبت صد روز پیش از به دست آمدن محصول و ارتفاع غلات است.
مهرداد بهار
در کتاب «پژوهشی در فرهنگ ایران» و برخی دیگر در کتاب یاد شده بالا، بر این باورند که سَدَه در زبان اوستایی به معنای برآمدن و طلوع کردن است .
.


 


نظر

چهارمین فراخوان پایگاه مقاومت بسیج امام رضا (ع)روستای نیگنان در سال 92در مورخه 8بهمن با حضور بسیجیان فعال روستاهای نیگنان -ده سفید-بندان -ریگو- عشق آباد بعد از نماز مغرب وعشا در محل مسجد امیرالمومنین برگزار گردید در این جلسه برای بالا بردن سطح اگاهی واموزش کمکهای اولیه وامدادگری به مصدومین در مواقع ضروری توسط برادر بزرگوار اقای علی عبادی مسول اموزش وتربیت بسیج شهرستان بشرویه بصورت تئوری وعملی اموزش داده شد سپس  برادر بزرگوارمان جناب اقای شیرزاد مسول عملیات بسیج ازاردوهای تفریحی زیارتی وراهیان نور و جگونگی ثبت نام وشرکت در این اردوهاخبر دادن و در پایان این جلسه پر بار  به قید قرعه به 3 نفر از شرکت کنندگان در این فراخوان جوایزی به رسم یادبود اهدا گردید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نان سرموکی:تفتان سرموکی یک نوع نان حاوی سرموک است.گیاه سرموک که بصورت علف هرز بیشتر در داخل مزارع زعفران و گندم میروید مانند سبزی تره  دارای پیاز است که اواخر زمستان و اوایل بهار میروید ومعمولا بیشتر در زمستان طبخ میشوداز سرموک کوکو و فتیر(تفتان) هم درست می کنند که بسیار خوش مزه است . لازم به یاد آوری است چون گیاه سرموک مقداری بد بو است بعضا علاقه ای به تهیه آن ندارند لکن بعد از پختن ، بوی آن به کلی ازبین می رود وبسیارخوشمزه است


دیر زمانی نیست که دستور العملی را بزرگان کشور در خصوص اتلاف سگهای ولگرد تصویب و به کلیه شهرها و روستاهای ایران ارسال داشته اند ولی متاسفانه هنوز شاهد هستیم که این دستور العمل اجرایی نشده است حال باید ببینیم هدف از این دستور العمل چه بوده است . امید که بتوانیم روزی قوانین را از روی کاغذ بر روی زمین اجرایی نماییم.

اهداف تهیه این دستورالعمل عبارتست ازکنترل بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان از طریق شناسایی کانون تجمع سگهای ولگرد و کنترل جمعیت آنها با انتخاب روش مناسب و ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی درخصوص رعایت اصول بهداشتی در مواجهه با حیوانات مزاحم (با الویت سگ‌های ولگرد) ..

از جمله مشکلاتی که این حیوانات ایجاد میکنن:حمله به کودکان -حمله به دام وطیور-سرک کشیدن دخل حیاط وخانه ها-حمله به موتور سواران و................

این هم یکی از مشکلات وجود سکهای ولگرد