سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نیگنان دیارکهن

ماجرای وقف «زمین گربه‌ای» چه بود؟

فرهنگ > دین و اندیشه - ایسنا نوشت:ارسالی از:جناب اقای مهدی اکبری از بشرویه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: وقف در گذشته از تنوع برخوردار بوده و متناسب با نیازهای روز موقوفه‌های جدید ایجاد می‌شده است.

محمدرضا سوقندی در دومین همایش وقف و رسانه که امروز، 27 آذر به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در سمنان برگزار شد، به تنوع موقوفات در گذشته اشاره و با ذکر خاطره‌ای گفت: در یکی از شهرهای استان خراسان که امروزه در خراسان جنوبی (بشرویه )واقع شده یک زمین وجود داشت که به «زمین گربه‌ای» معروف بود. این زمین زراعی وقف شده بود تا از محل درآمدهای آن، پول گوشت‌هایی داده شود که یک گربه از خانه‌ها دزدیده بود.

وی درباره چرایی این گونه وقف انجام شده، افزود: صاحب این موقوفه در وقف نامه ذکر کرده که این زمین برای این امر وقف شده که به خاطر دزدیدن گوشت توسط گربه بین خانواده دشمنی بوجود نیاید و از این رو از محل درآمدهای این زمین بهای گوشتی که از سوی گربه‌ها به سرقت می‌رفت پرداخت می‌شد که هم گربه در امان بماند و هم اهل خانه.

سوقندی از وقف به عنوان یک میراث ماندگار، یاد کرد و افزود: وقف یک میراث ماندگار است و هر چیز و هر کسی که با آن پیوند بخورد ماندگار خواهد شد. در زمانه و دوره‌ای که نفت نبود، این سنت وقف بود که زیربنای اقتصادی تمدن اسلامی را شکل می‌داد. وقف می‌تواند زمینه ساز شکل گیری تمدن نوین اسلامی باشد، چرا که جان مایه‌های چنین فرهنگ و تمدنی در گرو احیای وقف و توجه به کارکردهای این سنت حسنه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با طرح این سوال که چرا با وجود سنتی همچون وقف باید در جامعه اسلامی شاهد فقر باشیم، خاطرنشان کرد: وقف می‌تواند در از بین بردن فقر و حاشیه نشینی موثر باشد.

وی ادامه داد: برای ترویج سبک زندگی اسلامی باید سنت‌های اسلامی را احیا کنیم. این سنت حسنه وقف بود که در کنار مساجد و کتابخانه‌ها به شکل گیری تمدن عظیم اسلامی در گذشته کمک کرد.

سوقندی با بیان اینکه جامعه امروز نیازهای متفاوتی با گذشته دارد، افزود: کار اهل رسانه این است که این نیازها را شناسایی و تبیین کنند و واقفان را به سمت ایجاد موقوفه‌های جدید در حوزه‌هایی نظیر سلامت، علم و فناوری، حوزه و دانشگاه سوق دهند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان نیز از تدوین و احصاء نیازهای روز شهرهای محتلف استان سمنان برای ایجاد موقوفه‌های جدید خبر داد.

حجت الاسلام ولمسلمین عبدالله واحدی در همایش وقف و رسانه اظهار کرد: این نیازها در شهرها و مناطق مختلف متفاوت است و این اداره کل این آمادگی را دارد که به واقفان خیراندیش در زمینه وقف موقوفه‌های جدید مشاوره دهد.


 

 

 

امروز جمعه بود طبق رسم ورسومات ماایرانیها عصر پنج شنبه وصبح جمعه سری به خوفته گان در قبرستانها میزنیم وبا خواندن فاتحه ای برای انها طلب مغفرت میکنیم اما نمیدانم شاید شماهم متوجه شدید وقتی

وارد قبرستان میشوید ارامشی باور نکردنی به شما دست میدهد من که همیشه وقتی سر قبور میرم از همه چیز فراموش میکنم این حرفها رو زدم تا مقدمه ای باشد برای عرایضم به این عکسها نگاه کنید

کوچک

 

،بزرگ ،بچه وپیر همه در این ارامستان خوابیدند روزگاری اینها هم مثل من وشما روی زمین خدا راه میرفتن برو بیایی داشتن اما امروز.....من وشما خیلی از این قبرها رونمیشناسیم که متعلق به چه کسی است اینهمه جون کندن و ثروت اندوزی حالا از هر راهی برای چی برای کی اشتباه نکنید من منظورم این نیست که زحمت نکشیم کار نکنیم اماکمی هم فکر کنیم اخر وعاقبت همه ما اینجاست

با ورکنید اگه بخواهید به یه مسافرت چند روزه برید یه ساک پر از لباس ومایحتاج سفر رو بهمراه بر میدارید هنوز هم نگرانید اما این چند روز که ما در این دنیا مهمانیم وسفری بس بزرگ در پیش رویمان است اما اصلا فکر توشه راه نیستیم اگه تمام کره زمین رو هم بناممان بزنن بازم کممان هست اما افسوس که ............من همیشه این شعر یادم میاد که چنان بساط تجمل بچین در این عالم ، که دست وپا گم نکنی به وقت بر چیدن

بیایید فکر سفر باشیم  برای همه اسیران خاک طلب مغفرت وبخشش میکنیم وامید واریم ما هم که به این منزلگاه رسیدیم دلی ارام وقلبی مطمئن داشته باشیم

یا حق


نظر

زندگی صحنه ی زیبای هنرمندی ماست هر کسی نغمه خودخواند و از صحنه رود صحنه پیوسته بجاست خرم آن صحنه که مردم بسپارند بیاد

موج اتحاد و همدلی در همشهریان مقیم تهران در روز اربعین امسال قسمت شد تا در مراسم عزاداری همشهریان مقیم تهران حضور یابم مکان زیبای هیأت که از طرف یکی از همشهریان خریداری و در اختیار قرار گرفته همچنین چهره شاداب و با طراوت همشهریان گویای این بود که این عزیزان توانسته اند پس از نیم قرن انتظار به خواسته خود دست یابند مراسم با برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر آغاز و با سخنرانی حضرت حجة الاسلام و المسلمین ملکیان از روحانیون فامیل و همشهری ادامه یافت پس از مداحی و سینه زنی آقای حاج خسرو حسینی زاده پیرامون آماده سازی و تکمیل ساختمان هیأت سخنان مبسوطی ایراد نمودند و پس از پایان مراسم احوال پرسی و انجام صله رحم توسط همشهریان نیگنانی دیگر را در اذهان حاضرین بوجود آورد حقیر که توانسته ام تا کنون در مراسم مذهبی هیئات همشهریان شهرهای فولادشهر گرگان مشهد تهران حضور یابم احساس نمودم امروزه موج اتحاد و همدلی همشهریان مقیم شهرهای سراسر کشور را به یک ید واحده تبدیل نموده به طوری که با حضور در این اماکن مذهبی غربت و تنهایی به انسان دست نمیدهد انشاا.. که این عزاداری ها ذخیره آخرت همه ی ارادتمندان درگاه ائمه اطهار قرار گیرد .
نویسنده:حاج حسن نیازی

نظر

کاربر گرامی، سلام
در تاریخ پنج شنبه 93 آذر 27 نوشته شما با عنوان یادگاری از دیار کهن برگزیده شده و در جایگاه پیوندها در مجله پارسی نامه قرار گرفته است. دبیر تحریریه ی این انتخاب *سحربانو* و دبیر سرویس آن سلمان فارسی بوده است. امیدواریم همیشه موفق باشید.


نظر

تله خشتی: این گونه تله ها از قدیم یک نوع وسیله ای بوده برای شکار پرندگان مانند کبوتر ،کبک و.... ویادش بخیر بچه بودیم باچه شوقی  این تله  ها رو درست میکردیم وهر روز جند بار سر میزدیم گاهی اوقات تله خشتی های بجه های هم سن وسال خودمان رو میانداختیم  تا گولش بزنیم گاهی هم این کلک سرخودمان در میامد  این تله خشتی هم امروز وقتی برای تهیه عکس بالای پشت بامهای گلی نیگنان راه میرفتم دیدم

 


نظر
آیتم دیگر HCT می باشد .HCTدرصد حجم خون می باشد ،یعنی درصد گلوبول های قرمز در خون .با این آزمایش نشان می دهند چند درصد خون شما را گلبول قرمز تشکیل می دهد .در مردان بین 40-55 ودر زنان 37-47 درصد است .اگر برگه آزمایشی را که در منزل دارید بینید دو آیتم دیگر هم به همراه HCT قید شده است یکی MCV که تعریف آن سایز و حجم گلبول قرمز می باشد .که بزرگ تر بودن آن از مقدار طبیعی نشان دهنده کم خونی ناشی از ویتامین B12 ،اسید فولیک و کوچک تر بودن آن نشانه نوعی تالاسمی و کم خونی آهن می باشد.و دیگری MCH که تعریفآن حجم متوسط هموگولوبین را نشان می دهد .
ارسالی از:شهرام

نظر

نوعی دیگر ی از جوشکاری که در راه اهن بیشتر استفاده میشه مس به فولاد هست که در اصل مدل کار مانند ریخته گری است بدین صورت که ابتدا سطح مورد نظر تمیز وکابل در محل قرار میگیرد مقدار پشم شیشه برای جلو گیری از خروج مس مذاب دور کابل قرار داده وقالب مواد را نصب میکنیم مواد مخصوص (مس) را داخل قالب ریخته وبا مشعل اتش میزنیم بدینصورت یک کابل مسی را به فولاد (ریل) جوش میدیم